Tulosta
 
*

Nettikaupasta kasvua harvaan asutun alueen yritystoimintaan

Sanna Kiiveri ja Minna Haverinen ovat perustaneet yrityksen sinne, missä haluavat asua, Kuhmoon. Nuoret naiset uskovat yritysideaansa ja hakevat kasvua nettikaupan kautta. Heidän mielestään suomalaisilla laatuvaateilla on kysyntää. Tässä haastattelussa he kertovat Mittamuoti Oy:n synnystä ja siitä, millaisia ajatuksia heillä on yrittämisestä harvaan asutulla alueella.

Kerro lyhyesti yrityksestänne ja sen perustajista?

Mittamuoti Oy:llä on kaksi omistajaa 50%-50%, Sanna Kiiveri ja Minna Haverinen. Molemmat tänä vuonna 30-vuotiaita. Molemmilla on vaatetusalan tutkinto ja Sannalla myös Liiketalouden Tradenomin tutkinto.

"Tutustuimme samassa työpaikassa hotelli- ja ravintola-alalla. Työ oli edellisessäkin työpaikassa mukavaa, mutta molemmilla oli toiveissa vaatetusala ja itsensä toteuttaminen tulevaisuudessa."

Yrityksen perustaminen alkoi siitä, kun Ompelupuoti Tenavan (Ompelupuoti Pirjo Bovellan Ky) omistajat ottivat yhteyttä Sannaan halutessaan myydä yrityksensä ja jäädä eläkkeelle. Ompelupuoti Tenava oli valmistanut trikootuotteita jo 18 vuotta. Sanna ja Minna perustivat Mittamuoti Oy:n, joka osti koneet, laitteet ja varaston Tenavalta, maaliskuussa 2009. Sanna oli ommellut mittatilaustöitä sivutoimisesti kotonaan n. 3 vuotta ennen Mittamuoti Oy:n perustamista.

Mittamuodissa tehdään korjaus- ja mittatilausompelutöitä sekä valmistetaan myymälään vaatteita. Vaatteet valmistetaan suurimmaksi osaksi suomalaisesta trikoosta. Trikoomallistosta löytyy peruspaitoja aikuisille ja lapsille sekä bodeja, trikoohousuja ja mekkoja lapsille.

Mallisto on laajentunut ja vaatteita on nyt myös muista kankaista. Mallit ovat suunnattu aikuisille naisille.

Mitä merkitystä on sillä, että yrityksenne toimii harvaan asutulla maaseudulla (Kuhmossa)? Onko hyviä ja huonoja puolia?

Yritys perustettiin sen vuoksi, että yrittäjät halusivat työllistää itsensä sille alalle, jolle olivat kouluttautuneet, perhesyistä juuri Kuhmoon. Mittatilaus- ja korjaustöistä oli kysyntää, enemmän kuin Sannalla oli aikaa ja tiloja kotona tekemiseen.

Yrityksen perustaminen on yksi hyvistä keinoista työllistää itsensä syrjäseuduilla.

Huono puoli on tietysti se, että pelkästään Kuhmon alueella toimiessa ei tällainen yritys pysty kasvamaan. Myyntiä on myymälässä juuri ja juuri riittävästi 1-2 henkilön palkkaamiseen (myöhemmin kerrottu, että olemme vuoronperään äitiyslomalla). Myymään on lähdettävä kotikaupungin ulkopuolelle.

Ompelupuoti Tenavalla oli tapana kulkea myymässä toreilla ja messuilla. Mittamuodin yrittäjätkin kokeilivat tätä pari kertaa. Todettiin, että tämä ei ole kannattavaa suhteessa valtavaan työn määrään ja kuluihin.

Verkkokauppa oli nykyaikaisempi keino saavuttaa kauempana olevat asiakkaat. Verkkokauppa on muutenkin yleistynyt ja kaiken ikäiset tekevät ostoksiaan nykyään netissä.
 
Mitkä ovat tärkeimmät asiakasryhmänne?
  • Kaikki, joilla ei ole ompelukonetta kotona, eikä kiinnostusta edes lyhentää housunlahkeita. Tai taitoa esim. lyhentää ja muokata juhlapukua.
  • Ihmiset, joilla on vaikea löytää sopivan kokoisia vaatteita. Mittatilaus on siinä tapauksessa hyvä vaihtoehto.
  • Mallisto aikuisille naisille (ikä ehkä 30+), kokoperhe (trikootuotteet)
 
Miten verkkokauppa on käynnistynyt? Mikä merkitys verkkokaupalla on teille?

Verkkokauppa on meille hyvin tärkeä kanava myydä tuotteitamme ja saada näkyvyyttä. Kuten yllä sanottu, nykyaikainen keino saavuttaa kauempana olevat asiakkaat ja tehdä heidän asioinnista helpompaa. On myös helpompaa yritykselle laittaa tuotteet nettiin näkyville ja ostettavaksi sieltä suoraan kuin vastata puhelimella tai sähköpostilla tulleisiin kyselyihin väreistä ja malleista. Verkkokauppaa on helppo hallita, kun on hyvä palveluntarjoaja. Meidän kauppamme on Elisan kautta, mikä on helppoi käyttää ja päivittää.

Arvostavatko suomalaiset vielä Suomessa tehtyjä tuotteita?
 
On monia, jotka arvostavat kestävää ja laadukasta, kotimaista vaatetta. Nämä tuotteet ovat tunnettuja jo Tenavan ajoilta ja ihmiset tietävät, että ne pitävät kuosinsa ja värinsä pesusta toiseen.

On silti asiakkaita, jotka käyvät ihmettelemässä hintoja ja sanovat muissa kaupoissa olleen 5,- samanlaisia paitoja, jotka eivät tietenkään ole laadultaan samaa hyvää tasoa.

Ehkä nyt on taas tulossa uusi ajanjakso ja ryhdytään ostamaan kotimaista ja paikallista ”lähituotetta” yhtälailla vaatetusalalta kuin myös ruokaa ym. Kuhmossa puhutaan paljon siitä, miten tuotteet pitäisi ostaa paikallisista yrityksistä, että ne pysyisivät pystyssä. Silti ostosretkiä Kajaaniin tai Ouluun tehdään joka viikonloppu.

Ihmiset eivät kuitenkaan tiedä tai heitä ei kiinnosta se, että monet suomalaiset vaatteet eivät ole enää valmistettu Suomessa. Niistä edelleen puhutaan suomalaisena laatutuotteena. Vain yritys ja tuotemerkki on enää suomalainen, muuten valmistukset ovat suureksi osaksi siirretty ulkomaille. Vaikka tästä asiasta puhutaan paljon, asiakkaat silti jostain syystä luulevat ostavansa suomalaista laatutuotetta. Tämä on yksi niistä asioista, jota yritämme isoon ääneen ylpeänä kertoa ihmisille. Trikootuotteemme ovat 100% suomalaista!

Miltä yrityksenne tulevaisuus näyttää?

Toiveissa on tietysti valoisa tulevaisuus.  Tavoitteena on, että yrittäjät säilyttäisivät työpaikkansa ja työllistäisivät ehkä muutaman työntekijän seuraavan viiden vuoden aikana.

Myynnin kasvussa on toiveet ja panostukset kohdistettu verkkokauppaan ja myyntiin ympäri Suomen.

Olemme tosin olleet vuoronperään äitiyslomalla alusta alkaen ja Minna juuri aloitti toisen äitiyslomansa. Tämä on vähän hidastanut yrityksen kasvua, mutta tämä oli ihan suunniteltua. Eli kunhan lapset on tehty, niin voimme panostaa kunnolla yrityksen kasvuun.

Henkilökohtaisesti en usko talouskriisin vaikuttavan yritykseemme, koska velkaa on vähän ja pyörimme muutenkin pienimuotoisesti. Ompelupuoti Tenavankin perustaminen ja ”parhaat päivät” tapahtuivat 90-luvun lama-aikaan.  Syytä en osaa tarkkaan analysoida, mutta vaatteitahan ihmiset tarvitsevat aina ja laadukkaan, kestävän tuotteen ostaminen voi olla taloudellisempaa, kuin halpatuotteen ostaminen. Myös korjausompelut voivat lisääntyä, koska ihmiset eivät halua ostaa uutta takkia, vaan korjauttaa vanhan (esim. vaihtaa vetoketjun).

Haastattelijana Tytti Määttä, päätoimittaja