Tulosta
 
*

Valokuitu helpottaa yrittäjän arkea

Valokuidun saaminen on merkittävästi parantanut Nauvossa sijaitsevan Pinassi Oy:n toimintamahdollisuuksia. Työtä voi tehdä kotoa käsin ja matkustamista vähentää etäyhteyksien kautta. Palveluiden osalta vain mielikuvitus on yrittäjä Ari Rostin mielestä rajana. Hänen mukaansa valokuitu lisää alueiden houkuttelevuutta yritysten sijaintipaikkana.

Sijaintipaikkana Nauvo

Pinassi Oy, Ari ja Pirjo Rostin omistama yritys,  toimii saaristossa Nauvossa. Yrittäjät toimivat CRM-valmentajina eli mm. konsultoivat asiakkuuden hallintaa, hoitavat projektipäällikkötoimeksiantoja ja tekevät tutkimuksia siitä, miten järjestelmä on lunastanut paikkansa. Lisätietoja yrityksestä http://crm-valmentaja.fi/.

Pinassi oy sai valokuituliittymän vuonna 2012. Yhteyden nopeus on 200 megaa/10 megaa, mikä on tähän saakka ollut riittävä. Hintaa liittymälle tuli 800 € liittymismaksuna ja lisäksi 60 €/kk. Arin mielestä liittymän kustannukset yritykselle ovat kohtuulliset, sillä joka tapauksessa kuidun vetäminen maksaa. Kyseessä on lisäksi pitkäaikainen investointi. Hän uskoo myös, että valokuitu lisää alueen houkuttelevuutta yrityksille.

Korvesta ja valtateiltä oli kiinnostunut siitä, mitä vaikutuksia nopealla laajakaistalla on ollut yrityksen toimintaan.

Matkustamistarve väheni

Ennen valokuidun saamista työ vaati jatkuvaa maantiellä olemista, mikä teki työpäivistä pitkiä ja raskaita. Valokuidun myötä ajokilometrit vähenivät 55.000 km:stä noin 30.000 km:iin vuositasolla, samoin väheni julkisen liikenteen käyttö.

Myös asiakkaiden valmius etäpalavereihin on kasvanut; enää ei tarvitse välttämättä tavata kasvotusten kuin ensimmäisellä tapaamiskerralla luottamuksen saavuttamisen ja tutustumisen merkeissä. Tämän jälkeen riittää kuvan ja muistiinpanojen näkeminen esim. Microsoftin Lync- tai Skype-ohjelmien kautta. Huumorimielessä Arin mukaan mielenkiintoisin säästö tulee vaatekuluissa -  ”kotona konsultin ei tarvitse pukeutua kokousvaatteisiin”.

”Vain mielikuvitus rajana, mitä palveluja valokuidun kautta voi saada”

Palvelut ovat parantuneet nopean laajakaistayhteyden myötä. Yrityksen ei tarvitse investoida itse palvelimiin ja ohjelmistoihin, sillä palvelut – mm. laskutus ja kirjanpito - saadaan pilven kautta. (Pilvipalvelut  = internetin avulla saatavat palvelut, ei tarvitse itse ostaa kaikkia palvelimia ohjelmistoja. Jo pitkään käytössä ollut hyvä esimerkki on verkkopankki, mutta nykyään lähes kaikki yrityksen tarvitsemat palvelut saadaan pilvestä.) Yksityiselämässä taas on saatu mm. TV:n koko kanavapalvelu ja videoiden vuokraus netin kautta.

Etätyön lisääntyessä on vaarana, että etätyötä tekevä menettää sosiaalisia suhteita. Ari kuitenkin uskoo tasapainon tämänkin suhteen löytyvän.

Kirjoittaja: Tarja Lukkari, erityisasiantuntija, Harvaan asutun maaseudun teemaryhmä